4. Bounty eilanden en floating doctors

1 november 2016 - Bocas del Toro, Panama

San blas
Via Panama twee weken geleden doorgereisd naar de San Blas eilanden. Iets meer dan 365 prachtige eilanden in de Caribische zee. Deze eilandengroep is eigendom van de Kuna Yala, die toerisme nu als grootste inkomstenbron hebben. De vrouwen nog in mooie traditionele kleding met veel kleuren en heel veel arm- en enkelbandjes van kleine kralen.
Ik verblijf op het eiland chichime, dat net als de andere 364 een bounty-eiland is met wit zand, palmbomen, omringd door lichtblauwe kraakheldere zee en een paar houten hutjes. Ik blijf een nachtje in een van de hutjes slapen, en ben overdag 'druk' met lezen in mijn hangmat, volleyballen met de bewoners van het eiland, verse kreeft eten en rond het eiland wandelen. Dat laatste is in 20 minuutjes gebeurd want het eiland is niet meer dan 100 meter lang. In de middag nog een tour naar een mooie koraalplek om te snorkelen en een 1-meter diepe vlakte midden in de zee waar je gewoon kunt wandelen, maar daarbij wel moet oppassen dat je niet over alle zeesterren struikelt. Volgende dag nog een poging gedaan te wakeboarden op een gewone surfplank, maar daar waren de locals toch beter in. Helemaal relaxt die dag weer terug naar de grote stad Panama city, een laatste warme douche en nacht in een schoon bed en een dag later met nachtbus terug naar Bocas del Toro. Deze keer gelukkig niet ziek geworden.

Bocas del Toro - floating doctors
Een paar dagen in Bocas wat gestudeerd en op het strand gelegen, en vorige week dan eindelijk bij floating doctors begonnen. In een 30 minuten durende boottocht vanuit Bocas town kom je bij onze base in the mangrove aan op het eiland Cristobal. Een afgelegen plek dus, maar ontzettend mooi. Het hoofdgebouw is een soort boothuis van drie verdiepingen, daarnaast bunkhouse met slaapkamers, en eromheen nog wat kleine huisjes waar ook de staf slaapt. Er zijn vaste stafleden die vaak rond een jaar blijven en hier dan ook voor betaald krijgen, en een roterende groep vrijwilligers die vaak een paar weken blijven en naast een grote smak geld op verschillende manieren bijdragen. Van pre-medschool studenten en medische studenten tot specialisten en tandartsen. Ook ondersteunde krachten voor alles wat kapot gaat op de basis, wat dagelijkse business is, financiële zaken, Clinic managers en vertalers. Met die laatste was ik persoonlijk erg blij afgelopen week, tijdens mijn eerste multiday clinic. Ondertussen redelijk wat Spaans geleerd, maar de Panamezen maken ook graag een puzzel van hun klachten. Op dinsdag vertrokken we naar Quabrada Sal, een community op het eiland Bastimentos, 1,5 uur varen van onze base. Als we aanmeren blijkt er een luxe resort op loopafstand van de community te zijn, met WiFi en stromend water. Er wordt mij gelijk verteld dat ik daar maar niet aan moet wennen, want normaal slapen we midden in de bushbush en met een beetje geluk aan zee om af en toe te kunnen baden. Prima om mee te beginnen dus, en gelijk de middag vrij, want ons huis heeft nog een finishing touch nodig met haken voor onze hangmatten en ramen die moeten worden open gewrikt. We zijn met veel te veel om hier allemaal aan mee te werken en moeten dus verplicht naar het prachtige strand bij het resort. Die avond nog een potje volleybal met kinderen uit het dorp en daarna onze eerste maaltijd rijst met bonen, die we verrijken met zelf meegebrachte groente en tonijn uit blik. Tijdens het avond eten wordt het pikkedonker, en omdat we geen elektriciteit en dus geen licht hebben liggen we allemaal rond 8 uur al in onze hangmat, wat de dagen erna ook de gang van zaken blijkt op een multiday clinic. In de ochtend krijgen we een soort brood-pannenkoek, waar we gelukkig ook al op gerekend hadden en besmeren met meegebrachte pindakaas en chocoladepasta.
Mijn eerste patiënte is gelijk een lastige met onder andere een prolaps, die ik onderzoek in een van onze slaapkamers die we omtoveren tot onderzoekskamer/ultrasound. Onze clinic hebben we opgebouwd in de gemeenschappelijke open ruimte van de community, wat eigenlijk een open pleintje met dak is. De patiënten komen binnen bij het administratie station en rouleren daarna via intake naar dokter station, de laatste twee pakken we deze keer samen zodat ik gelijk wegwijs kan worden gemaakt in alles. Zo hebben we ook onze eigen apotheek, een verloskundige met ultrasound, ECG (hartfilmpje) mogelijkheden en een orthopedisch chirurg in opleiding met zo nodig kleine operatiesetjes. Alles is nog nieuw en bijzonder deze clinic, ik zou wel elke minuut willen beschrijven, maar daar zitten jullie niet op te wachten en heb ik geen zin in :) Meest bijzondere momenten misschien... 3 Nachten slapen in een hangmat naast een gierende generator (de buurman heeft wel elektriciteit), waar ik toch heerlijk slaap en elke ochtend naast twee grote bananenspinnen wakker word. Graatmagere zwerfhonden die geheid vol zitten met klein gedierte maar rustig door de clinic lopen en wij maar gelijk een antiwormenpil met pindakaas voeren. Na 6 uur pikkedonker maar het grasveld naast ons licht op door alle vuurvliegjes, net de Efteling. En de laatste clinicdag eindigen met assisteren bij klein ingreep door de chirurg, waarbij aan de ene kant van de patiënt ons eigen team mee staat te kijken, en aan de andere kant het halve dorp. Moe maar voldaan door het dorp terug naar de boot. Ik vond het echt heel gaaf op deze manier mijn eigen patiënten te zien, alles is net een stukje moeilijker door veel beperkte materialen, de organisatie steunt namelijk op zijn donaties. Zo helpen we een jong astma patientje aan een inhaler die wordt gemaakt van een oude frisdrankfles. Maar een multidayclinic is ook bijzonder omdat je heel hecht wordt met je hele team. Je slaapt, eet, werkt en reist samen. Gelukkig is het ook een super team nu, met alleen maar mensen die van aanpakken houden en ook wel hetzelfde in het leven staan denk ik.
Na de clinic is het weekend en maakt Bocas town zich klaar voor de halloweenparties.
Het wordt een zeer geslaagd feest met het hele team van floating doctors en dag later naast een rondje peddelboarden ook heel rustig aan gedaan :)
Verder starten deze week feestdagen in Panama, vooral vanwege onafhankelijksdag geloof ik, maar daar volgende keer meer over!

Get Outlook for iOS

1. Flipster:
    2 november 2016
    Jaaaa heerlijk om weer een verslaggie van je te lezen amigo! Het klinkt allemaal zo grandioos gaaf om mee te maken. En ik wil straks iedere minuut van de clinic en al je patiëntjes aanhoren, de highlights zijn in ieder geval al top!
    PS: vergeet niet af en toe je eigen poep ook op wormpjes te checken met die wandelende wormen in de buurt ;)